1r.
CICLE
Objectius
Aprendre a
col·locar correctament l’instrument
Aprendre a
col·locar correctament l’arquet
Conscienciar a
l’alumnat de la importància de la bona posició corporal
Memoritzar
petites peces musicals
Tocar petites
peces musicals acompanyats del professor/a.
Treballar l’oïda
de l’alumnat mitjançant l’instrument
Gaudir de la
música mitjançant l’aprenentatge de l’instrument
Realitzar una audició
per finalitzar el curs acompanyats de piano
Continguts
Col·locació mà
esquerra (1r, 2n, 3r dit, i depenent del ritme el 4t dit)
Col·locació
arquet (quan comencen practiquem amb una petita fusta rodoneta)
Escala Re Major
Escala La Major
Escala Sol Major
Diferents
figures rítmiques per l’aprenentatge d’escales (relació amb llenguatge musical)
Treball de
dinàmiques:
p, f, mf
cresc., dim.,
rit., calderó
lligadures
Bona sonoritat
de l’instrument
Peces musicals
Mètode Suzuki volum 1
Metodologia
Metodologia
activa, fent gaudir a l’alumnat i fent sentir que sempre hi ha alguna cosa que
fan molt bé i altres per millorar de mica en mica.
Treballem moltes
peces de memòria per fomentar que l’alumne es centre més amb la posición i en
realitzar música lliurement sense estar tant lligat a la partitura.
El professorat
sempre estarà pendent del desenvolupament psicomotriu, afectiu i musical de
l’alumnat.
Criteris d’avaluació
Amb qualsevol
alumne/a començarem amb una avaluació inicial per poder centrar-nos en la
individualitat (ritme, evolució) de cadascun d’ells/es i a partir d’aquí
avaluarem el seu progrés durant el curs.
Material
Violí, arquet,
colofònia, cordes, costella, Cd’s per l’audició de música a casa, llibre Mètode
Suzuki i altres llibres d’iniciació al violí com Stepping Stones ó Step by
Step, exercicis propis, material propi per l’ajuda de l’alumnat (pilotes,
gomes, pincetes, llapis gruixut de 3 cares).
2n.
CICLE
Objectius
Aprendre a
col·locar correctament l’instrument
Aprendre a
col·locar correctament l’arquet
Conscienciar a
l’alumnat de la importància de la bona posició corporal
Memoritzar
petites peces musicals
Tocar petites
peces musicals acompanyats del professor/a.
Tocar peces
musicals acompanyats per piano
Treballar l’oïda
de l’alumnat mitjançant l’instrument
Gaudir de la
música mitjançant l’aprenentatge de l’instrument
Realitzar una
audició per finalitzar el curs acompanyats de piano
Crear hàbit
d’estudi diari a casa
Continguts
Col·locació mà
esquerra (1r, 2n, 3r i 4t dit)
Col·locació
arquet
Posició corporal
Escala Re Major
Escala La Major
Escala Sol Major
Escala Do Major
Escala Si b
Major (depenent del ritme de l’alumne/a)
Escala Mi b
Major (depenent del ritme de l’alumne/a)
Diferents
figures rítmiques per l’aprenentatge d’escales (relació amb llenguatge musical)
Treball de
dinàmiques:
p, f, mf
cresc., dim.,
rit., calderó
lligadures
Treball de cops
d’arc diferents
Bona sonoritat
de l’instrument
Peces musicals
Mètode Suzuki volum 1
Peces musicals Mètode
Suzuki volum 2
Llibre “El violí
teòric i pràctic de M. Crickboom Vol. I i II”
Exercicis
elaborats pel professor/a (exercicis de mecanisme)
Iniciació al
vibrato (depenent del ritme de l’alumnat)
Metodologia
Metodologia
activa, fent gaudir a l’alumnat i fent sentir que sempre hi ha alguna cosa que
fan molt bé i altres per millorar de mica en mica.
Treballem moltes
peces de memòria per fomentar que l’alumne es centre més amb la posició i en
realitzar música lliurement sense estar tant lligat a la partitura.
Motivació
continuada per part del professorat.
El professorat
sempre estarà pendent del desenvolupament psicomotriu, afectiu i musical de
l’alumnat.
Criteris d’avaluació
Amb qualsevol
alumne/a començarem amb una avaluació inicial per poder centrar-nos en la
individualitat (ritme, evolució) de cadascun d’ells/es i a partir d’aquí
avaluarem el seu progrés durant el curs.
Material
Violí, arquet,
colofònia, cordes, costella, Cd’s per l’audició de música a casa, llibre Mètode
Suzuki, llibre “El violí teòric i pràctic de M. Crickboom Vol. I i II”,
exercicis propis, material propi per l’ajuda de l’alumnat (pilotes, gomes, bolis,....)
PROGRAMA DE GUITARRA CLÀSSICA
(NIVELL ELEMENTAL)
1er CICLE (de
7 a 9 anys).
Objectius:
1- Coneixement de la guitarra
i els seus components.
2- Establir una regularitat
en l'estudi a casa.
3- Conèixer les notes de la
1ª posició amb alguna alteració.
4- Conèixer els valors
rítmics: rodona, blanca, negra, corxera.
5- Posicionar correctament
les dues mans a l'instrument i saber interpretar les indicacions que hi fan
referència a les partitures.
6- Tenir cura de l'instrument.
7- Tenir respecte per a la
interpretació d'un mateix i les dels altres.
Continguts:
1- La guitarra i els seus
components: caixa, pont, mànec, cordes, clavilles...
2- Teoria: lectura amb clau
de sol (sense alteracions), compassos simples, escales de
C i A-.
3- Posició del cos, els
braços i les mans.
4- Mà dreta: a) Nomenclatura
dels dits.
b) Tocar recolzat o
pinçat.
c) Polze.
5- Mà esquerra: a) La 1ª
posició (dins els tres primers trasts sense alteracions).
b) Numeració dels
dits.
c) com prémer per
fer sonar les notes correctament.
6- Afinació.
7- Pulsació i ritme: rodona,
blanca, negra i corxera.
8- Introducció a
l'improvisació.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una
tècnica d'estudi.
2- Ensenyar la ubicació de
les notes al màstil en 1ª posició: començant per la corda 1
i anar introduïnt
progressivament les cordes 2, 3, 4, 5 i 6.
3- Treballar la interpretació
correcta de les partitures proposades (indicacions de mà dreta i esquerra,
ritme, lectura correcta de les notes...).
4- Interpretació d' obres
conjuntes amb els companys i el professor.
5- Treballar la creativitat
de l'alumne improvisant sobre progressions d'acords
(en 1ª posició i en les
tonalitats de C i A-).
6- Exercicis de pulsació i
ritme utilitzant el metrònom de tant en tant.
7- Com afinar l'instrument.
8- Audició amb públic.
2on CICLE (de 9 a 11 anys).
Objectius:
1- Establir una regularitat
en l'estudi a casa.
2- Conèixer les notes de la
guitarra amb alteracions dins els 6 primers trasts.
3- Conèixer els valors
rítmics: rodona, blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i l'ús
del puntet.
4- Tenir clars els conceptes
teòrics del 1er i 2on cicle.
5- Tenir consciència sobre la
posició de les diferents parts del cos a l'hora de tocar.
6- Tenir cura de
l'instrument.
7- Respectar als companys
Continguts:
1- Teoria: Coneixements
bàsics de lectura amb clau de sol amb alteracions,
compassos simples, compassos
compostos i les escales de C F G amb els seus menors relatius A- D-
E-.
2- Mà dreta: a) arpegis.
b) recolzat, pinçat i
semirecolzat.
3- Mà esquerra: a) vibrato,
glissando i lligats (introdució).
b) acords
(introducció).
c) posicions I, II i
III.
4- Afinació.
5- Tonalitat i posició.
6- Signes de dinàmica: pp, p,
mp, mf, f, ff.
7- Pulsació i ritme: rodona,
blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i les notes amb puntet.
8- Improvisació.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una
tècnica d'estudi.
2- Ubicació de les notes al
màstil en posicions I, II i III.
3- Treballar la interpretació
correcta de les cançons i exercicis afegint-hi tots els conceptes nous:
alteracions, compassos compostos, noves figures rítmiques, arpegis, acords,
dinàmiques...).
4- Ensenyar a l'alumne com
afinar correctament l'instrument amb afinador electrònic, i començar a introduïr com afinar d' orella
sense cap aparell.
5- Interpretació d'obres
conjuntes amb els companys i el professor.
6- Exercicis de pulsació i
ritme introduïnt els nous valors i utilitzant regularment el metrònom.
7- Continuació amb el treball
creatiu de l'alumne improvisant amb les noves tonalitats proposades.
8- Audició amb públic.
PROGRAMA DE GUITARRA ELÈCTRICA
(NIVELL ELEMENTAL)
1er CICLE (de
7 a 9 anys).
Objectius:
1- Coneixement de la guitarra
i els seus components.
2- Establir una regularitat
en l'estudi a casa.
3- Conèixer les notes de la
1ª posició amb alguna alteració.
4- Conèixer els valors
rítmics: rodona, blanca, negra, corxera.
5- Posicionar correctament
les dues mans a l'instrument i saber interpretar les indicacions que hi fan
referència a les partitures.
6- Tenir cura de l'instrument.
7- Tenir respecte per a la
interpretació d'un mateix i les dels altres.
Continguts:
1- La guitarra elèctrica i
els seus components: caixa, pont, mànec, pastilles, volum, tò...
2- Teoria: lectura amb clau
de sol (amb alguna alteració), compassos simples, escales de
C i A-.
3- Posició del cos, els
braços i les mans.
4- Mà dreta: a) tècnica de
púa.
b) tocar recolzat o pinçat
amb els dits.
5- Mà esquerra: a) la 1ª
posició (dins els tres primers trasts amb alguna alteració).
b) numeració dels
dits.
c) com prémer per
fer sonar les notes correctament.
6- Afinació.
7- Pulsació i ritme: rodona,
blanca, negra i corxera.
8- Introducció a
l'improvisació.
9- Introducció als acords.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una
tècnica d'estudi.
2- Ensenyar la ubicació de
les notes al màstil en 1ª posició: començant per la corda 1
i anar introduïnt
progressivament les cordes 2, 3, 4, 5 i 6.
3- Treballar la interpretació
correcta de les partitures proposades (indicacions de mà esquerra, moviment de
la púa, ritme, lectura correcta de les notes...).
4- Interpretació d' obres
conjuntes amb els companys i el professor.
5- Treballar la creativitat
de l'alumne improvisant sobre: a)
progressions d'acords en les tonalitats de C i A-.
b) rodes de blues en A7 i
E7. (Introducció de l'escala de blues).
6- Exercicis de pulsació i
ritme utilitzant el metrònom de tant en tant.
7- Com afinar l'instrument.
8- Audició amb públic.
2on CICLE (de 9 a 11 anys).
Objectius:
1- Establir una regularitat
en l'estudi a casa.
2- Conèixer les notes de la
guitarra amb alteracions dins els 6 primers trasts.
3- Conèixer els valors
rítmics: rodona, blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i l'ús
del puntet.
4- Tenir clars els conceptes
teòrics del 1er i 2on cicle.
5- Tenir consciència sobre la
posició de les diferents parts del cos a l'hora de tocar.
6- Tenir cura de l'instrument.
7- Respectar als
companys.
8- Conèixer els acords
bàsics.
Continguts:
1- Teoria:
a) coneixements bàsics de
lectura amb clau de sol amb alteracions.
b) compassos simples i
compostos.
c) les escales de C F G amb
els seus menors relatius A- D- E-.
d) introducció a les escales
pentatòniques i de blues.
e) com es formen els acords
majors, menors, dominants i cinquenes.
2- Mà dreta: a) arpegis
(utilitzant dits o púa)
b) rascat amb diferents
estils.
3- Mà esquerra: a) vibrato,
glissando,lligats i bendings (introdució).
b) acords (majors,
menors, dominants i cinquenes).
c) posicions I, II i
III.
4- Afinació.
5- Tonalitat i posició.
6- Signes de dinàmica: pp, p,
mp, mf, f, ff.
7- Pulsació i ritme: rodona,
blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i les notes amb puntet.
8- Improvisació.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una
tècnica d'estudi.
2- Ubicació de les notes al
màstil en posicions I, II i III.
3- Treballar la interpretació
correcta de les cançons i exercicis afegint-hi tots els conceptes nous:
alteracions, compassos compostos, noves figures rítmiques, arpegis, acords,
dinàmiques...).
4- Ensenyar a l'alumne com
afinar correctament l'instrument amb afinador electrònic, i començar a introduïr com afinar d' orella
sense cap aparell.
5- Interpretació d'obres
conjuntes amb els companys i el professor.
6- Exercicis de pulsació i
ritme introduïnt els nous valors i utilitzant regularment el metrònom.
7- Improvisació afegint
escales pentatòniques i de blues.
8- Audició amb públic.
PROGRAMA DE BAIX ELÈCTRIC
(NIVELL ELEMENTAL)
1er CICLE (de
7 a 9 anys).
Objectius:
1- Coneixement del baix i els
seus components.
2- Establir una regularitat
en l'estudi a casa.
3- Conèixer les notes de la
1ª i 2ª posició amb alguna alteració.
4- Conèixer els valors
rítmics: rodona, blanca, negra, corxera.
5- Posicionar correctament
les dues mans a l'instrument i saber interpretar les indicacions que hi fan
referència a les partitures.
6- Tenir cura de
l'instrument.
7- Tenir respecte per a la
interpretació d'un mateix i les dels altres.
Continguts:
1- El baix elèctric i els
seus components: caixa, pont, mànec, pastilles, volum, tò...
2- Teoria: lectura amb clau
de fa (amb alguna alteració), compassos simples, escales de
C i A-.
3- Posició del cos, els
braços i les mans.
4- Mà dreta: a) tècnica de
púa.
b) tocar amb els dits.
5- Mà esquerra: a) la 1ª i 2ª
posició (dins els tres primers trasts amb alguna alteració).
b) numeració dels dits.
c) com prémer per
fer sonar les notes correctament.
6- Afinació.
7- Pulsació i ritme: rodona,
blanca, negra i corxera.
8- Introducció a
l'improvisació.
9- Introducció als arpegis
dels acords.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una
tècnica d'estudi.
2- Ensenyar la ubicació de
les notes al màstil en 1ª i 2ª posició: començant en 1ª posició
amb les 4 cordes a l'aire i
anar introduïnt progressivament les notes polzades.
3- Treballar la interpretació
correcta de les partitures proposades (indicacions de mà esquerra, dits de la
mà dreta, moviment de la púa, ritme,
lectura correcta de les notes...).
4- Interpretació d' obres
conjuntes amb els companys i el professor.
5- Treballar la creativitat
de l'alumne improvisant sobre:
a) progressions d'acords en les tonalitats de C i A-.
b) lectura de xifrats
utilitzant notes de l'acord.
6- Exercicis de pulsació i
ritme utilitzant el metrònom de tant en tant.
7- Com afinar l'instrument.
8- Audició amb públic.
2on CICLE (de 9 a 11 anys).
Objectius:
1- Establir una regularitat
en l'estudi a casa.
2- Conèixer les notes del
baix amb alteracions dins els 9 primers trasts.
3- Conèixer els valors
rítmics: rodona, blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i l'ús
del puntet.
4- Tenir clars els conceptes
teòrics del 1er i 2on cicle.
5- Tenir consciència sobre la
posició de les diferents parts del cos a l'hora de tocar.
6- Tenir cura de
l'instrument.
7- Respectar als
companys.
8- Conèixer els apegis dels
acords bàsics.
Continguts:
1- Teoria:
a) coneixements bàsics de
lectura amb clau de fa amb alteracions.
b) compassos simples i
compostos.
c) les escales majors amb els
seus menors relatius.
d) introducció a les escales
pentatòniques i de blues.
e) com es formen els acords
majors, menors i dominants.
2- Mà dreta: a) tècnica de
dits.
b) tècnica de púa.
3- Mà esquerra: a) vibrato,
glissando.
b) I, II, III, IV, V, VI.
4- Afinació.
5- Tonalitat i posició.
6- Signes de dinàmica: pp, p,
mp, mf, f, ff.
7- Pulsació i ritme: rodona,
blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i les notes amb puntet.
8- Improvisació.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una
tècnica d'estudi.
2- Ubicació de les notes al
màstil en posicions I, II, III, IV, V i VI.
3- Treballar la interpretació
correcta de les cançons i exercicis afegint-hi tots els conceptes nous:
alteracions, compassos compostos, noves figures rítmiques, arpegis
dels acords, dinàmiques,
estils musicals...).
4- Ensenyar a l'alumne com
afinar correctament l'instrument amb afinador electrònic, i començar a introduïr com afinar d' orella
sense cap aparell.
5- Interpretació d'obres
conjuntes amb els companys i el professor.
6- Exercicis de pulsació i
ritme introduïnt els nous valors i utilitzant regularment el metrònom.
7- Improvisació afegint escales
pentatòniques i de blues.
8- Audició amb públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada